Kitwe en Ndola - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Jan Willem Westerveld - WaarBenJij.nu Kitwe en Ndola - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Jan Willem Westerveld - WaarBenJij.nu

Kitwe en Ndola

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

26 Maart 2008 | Zambia, Lusaka

Nogmaals iedereen bedankt voor de vele reacties op mijn mail en site! T is wat lastig om op iedereen te reageren, maar ik vind t wel erg leuk! Foto’s uploaden gaat tot nu toe nog wat moeilijk, ik zal binnenkort wel een keer naar n internetcafé gaan om dat te doen. Ik heb namelijk mijn eerste foto’s al wel gemaakt. Vorige week ben ik namelijk in het weekend met 3 andere Nederlanders die ik hier heb ontmoet in plaats van op safari naar de dierentuin geweest. Best leuk, zeker ook omdat er door een groep een Afrikaanse dans werd opgevoerd (heb er een filmpje van).
Heb naast een dierentuinbezoek gelukkig ook nog dingen ondernomen waardoor ik echt wat van Afrika te zien kreeg. Ben namelijk naar de copperbelt geweest (een provincie in het noorden van Zambia) waar ik twee steden heb bezocht, Kitwe en Ndola. Ik ging daar heen om dealers te bezoeken voor mijn werk. Ik vind het werk dat ik hier moet doen sowieso interessant en leuk, maar dit is wel het leukste deel van mijn werk, kan zo namelijk echt wat van het land zien. Ik vertrok woensdagochtend om 6 uur s’ochtends met de bus en moest dus vroeg op. Als je hier met een bus wilt die op tijd rijd dan moet je ook wel vroeg weg (zie ook het verhaal zo meteen over de terugreis). Nu moesten we slechts een half uurtje wachten voor de bus vertrok. Van dat half uur is het trouwens wel leuk om even op te merken dat daarvan 20 minuten een soort kerkdienst is. Omdat het een rit is over grote afstand ga je met een grote tourbus en bij die bussen komt altijd een soort dominee voorin de bus staan om de busreis te zegenen en een soort verkondiging te doen. Op de heenreis was er zelfs een diaconie. Het geld dat je hieraan geeft is echter wel alleen bestemd voor de dominee zelf, maar goed het is wel een leuke ervaring. Na 5 uur reizen kwamen we in Kitwe aan. Best een mooie stad, een stuk leuker dan Lusaka. Wederom vriendelijke mensen alleen is het wel lastig om foto’s te maken. Op markten enzo wordt dit niet altijd even gewaardeerd en daarnaast moet je ook gewoon oppassen dat iemand er niet vandoor gaat met je camera. Niet dat iedereen in Zambia steelintenties heeft, maar je bent wel gewoon een muzungu met een camera, iets wat geld waard is en wat veel Zambianen wel kunnen gebruiken. Je ziet namelijk wel gewoon een hoop armoede. Er zijn ook Zambianen die t’ goed hebben, maar zo’n 70% van de bevolking heeft officieel geen baan. Mensen bieden daarom van alles aan op straat om zo toch wat geld te verdienen en zijn veelal toch wel echt bezig met overleven.
Toen wij verder reisden naar Ndola werd ik uitgenodigd door een Zambiaan om in een weeshuis te gaan kijken. Hij is namelijk oprichter van dat weeshuis, maar hij vertelde dat hij en zijn collega’s geen opleiding hadden gehad en dat hij graag wilde dat wij eens langs kwamen omdat ze misschien iets van ons konden leren. Ik vertelde hem dat ik niet zeker wist of wij hem wel konden helpen en/of ergens advies over konden geven, maar het zag er betrouwbaar uit (hij had foto’s en documenten) en het ging niet om een financiële bijdrage ofzo (mensen komen heel vaak op straat naar je toe met een papiertje en een vraag voor een bijdrage voor 1 of ander fonds terwijl het geld gewoon in eigen zak wordt gestopt). Helaas had ik er geen tijd voor in onze 3daagse trip maar ik heb afgesproken om zeker nog een keer langs te komen. Vandaag kreeg ik zelfs een sms van hem en hij vertelde dat hij het aan de community had verteld en dat ze een ontvangst met traditionele dans e.d. zouden regelen. Erg leuk dus en ik ben ook wel benieuwd, zeker omdat het een soort weeshuis is dat door Zambianen zelf is opgezet.
Maar goed, ik zal hier meer over vertellen als ik er geweest ben. Vrijdagochtend hebben we de laatste dealer bezocht en daarna wilden we terugreizen. Om ongeveer 12 uur s’middags kwamen we bij de bus aan. We wisten dat het soms lang duurt voor zo’n bus vertrekt dus we vroegen aan de man die naast de bus staat en de kaartjes verkoopt hoe laat hij ging vertrekken. Hij zei dat hij binnen een uur weg zou gaan, waarop wij zeiden dat we dat niet geloofden omdat de bus nog redelijk leeg was (de bus vertrekt meestal pas als hij vol is). Hij zei dat dat in Ndola wel anders was, maar goed, wij wachtten nog even met het kopen van een kaartje en hingen een beetje rond in de buurt van de bus (er was markt enzo). Kwartier later toch een kaartje gekocht en nog een half uur later maar in de bus gaan zitten omdat hij wat voller raakte en je natuurlijk wel goede plekken moet hebben. Nu schijnt het echter zo te zijn dat er in Zambia gewoon mensen zijn die in die bus gaan zitten om de bus op te vullen zodat het lijkt of hij weggaat. Als er echter echt mensen in de bus komen die meereizen gaan zij er gewoon weer uit. Daarnaast draait de motor de hele tijd en wordt er soms eens flink gas gegeven zodat het lijkt alsof hij bijna gaat vertrekken. Al met al duurde dit tot een uur half 3 voordat de bus redelijk vol zat en nog reed hij niet weg. Om 3 uur waren zo’n beetje ook alle kaartjes voor het gangpad verkocht (kinderen komen in het gangpad terecht) en nog steeds stonden we stil. Ook sommige Afrikanen in de bus (ze zijn echt wel wat gewend w.b. wachten) werden wat onrustiger. Rond half 4 besloten wij weer eens een luchtje te gaan scheppen en de chauffeur op het gaspedaal te wijzen. Wonderbaarlijk genoeg leek dit enige invloed te hebben want hij liep terug achter ons aan en trapte na 3 uur wachten eindelijk echt eens het gaspedaal in.
Maar goed verder een goed paasweekend gehad. Ik verblijf nu tijdelijk bij t gezin van een neef van mijn vader. Ik zat eerst in een backpakers lodge maar dit word best duur als je daar lang zit. Nu kan ik vanuit hier dus rustig zoeken naar een onderkomen en daarnaast vind ik het hier ook wel gezellig. Ik ben zaterdag bijvoorbeeld ook met hen mee geweest naar een bbq. Later op de avond ben ik nog naar een echte Zambiaanse danstent geweest met wat mensen die ik hier heb leren kennen. Aangezien Zambianen allemaal behoorlijk goed kunnen dansen heb ik aardig mijn best moeten doen, maar degenen die mij een beetje kennen zullen weten dat ik mij goed heb kunnen weren ;)
Zondag ben ik ook naar de kerk geweest, ik heb denk ik wel een kerk gevonden die ik graag bezoek, de miracle life family church (www.miraclelife.org.zm als je eens wil kijken).Veel aardige mensen, je wordt leuk welkom geheten en de dienst is goed. De kerk ziet er een beetje uit als een grote witte tent (t’ is wel een gebouw) en er is een Amerikaanse dominee. Vorige week echter was er bijvoorbeeld een bekeerde Moslim uit Afghanistan als gastdominee, zeker interessant dus. In de diensten die ik tot nu toe heb meegemaakt vertellen zij erg bevlogen (ze lopen ook rond) hebben ze een goede boodschap en maken ze ook vaak wel wat grappen tussendoor. Er is daarnaast een band met piano, drumstel, gitaren etc. en er is een koor. Er zit echt heel veel muzikaliteit in deze kerk! Naast dat tijdens het zingen iedereen staat, klapt en danst zijn er ook liederen die alleen door de band worden gezongen en die klinken echt heel erg goed. T’ zijn veelal leuke liederen en soms ook in lokale talen (Bembe) maar de tekst wordt altijd geprojecteerd (als er tenminste niet toevallig een powercut is).
Maar goed, veel te lang verhaal alweer, ik ga het hierbij laten ;) tot mails en een hartelijke groet vanuit Lusaka!

  • 26 Maart 2008 - 21:15

    Remco:

    Ik lees niks van je aanvaring met de wannabe politie;)!
    Nee, klinkt vet! Wist niet dat jij zo into de afrikaanse Samba zat:p? Leuke mensen uit NL? Reizen die nog verder mee met jou?

    Iig geniet ervan!

    Remco

  • 26 Maart 2008 - 21:41

    Henriëtte:

    Ik vind het erg leuk om je verhalen te lezen, want je schrijft erg boeiend. Binnenkort volgt een uitgebreid bericht.
    Heel veel groetjes van Laurens en de rest van de fam.

  • 26 Maart 2008 - 23:02

    Frank:

    Wat doe je me aan man, zo'n lang verhaal schrijven! Ik moet dat allemaal lezen, heb je enig idee hoe laat het wel niet is?

  • 26 Maart 2008 - 23:09

    Frank:

    Nu, vele minuten later, toch nog een serieuze reactie:

    Gast, je kan helemaal niet dansen! Je springt gewoon overal tussendoor!

  • 27 Maart 2008 - 06:29

    Lonneke:

    Klinkt goed allemaal! Volgens mij geniet je meer dan dat je hard aan t werk bent ;). En dat zou ik vooral blijven doen :)

    Groetjes Lonneke

  • 27 Maart 2008 - 08:25

    Henk En Rieneke:

    He JW, Gaaf man om zo een beetje op de hoogte te kunnen blijven van wat je daar allemaal mee maakt! Zo te lezen geniet je er enorm van en rol je van het ene avontuur in het andere... echt super! Hier is alles nog rustig. Morgen gaan we lekker anderhalve week op vakantie en daarna is het wachten geblazen.. je ziet het kaartje wel komen;)
    Nou heel veel succes daar, we blijven je volgen en pas goed op jezelf!

    Groetjes Henk en Rieneke

  • 27 Maart 2008 - 09:14

    Lieneke:

    He JW,

    Ik wist helemaal niet dat je op reis zou gaan! Wat leuk hee, leuke verhalen ook, lees ze allemaal. Geniet van alles!

    Take care,

    XX
    Lieneke.

  • 27 Maart 2008 - 09:31

    Stefanie (SBD):

    He Dancing King,

    Super tof dat je onder werktijd zoveel nieuwe mensen ontmoet. Lekker van blijven profiteren! Hopelijk kan je de belofte van het bezoekje aan het weeshuis waarmaken :) Ik ben benieuwd naar je volgende avonturen.

    Liefs,

    Stefanie

  • 27 Maart 2008 - 09:40

    Henri:

    dierentuin?? MAN! je zit in afrika en je gaat naar de dierentuin? En jij zou opeens goed kunnen dansen?? Ik begint steeds meer mn twijfels te krijgen bij je gezondheid, gaat het nog goed jongen? Ik zeg: tropenkoorts. Oja, wij hebben dorst, dus je word maandagaaf om half 10 verwacht in twee keer bellen;)Dinsdag vertrek ik naar afrika, zijn we tog weer een beetje samen;)

  • 27 Maart 2008 - 10:15

    Lennert:

    Eej willempie! Wat n verhaal man! Ik kom net terug uit kaapstad, en heb ook van die bizarre dingen meegemaakt, mensen die gewoon midden op de stoep gaan slapen (t lijkt net of er n lijk ligt) :s iedereen is mega ontspannen, zichzelf druk maken kennen ze daar echt niet! Maar mooi om te horen dat je afrika aan t verkennen bent, echt n topland!Maak er wat moois van! Ciao lennert

  • 27 Maart 2008 - 12:47

    Arjan En Je Moeder:

    goed verhaal joh, je maakt veel mee.

    tot volgende keer

    PS:arjan heeft vakantie:D

  • 27 Maart 2008 - 13:38

    Thomas:

    Goede verhalen man. Mooi om te lezen dat je het naar je zin hebt en ook je werk interessant en leuk vindt. Succes de komende tijd! Hopen dat je een goed onderkomen kan vinden.

  • 27 Maart 2008 - 15:44

    Fam. V.d. Heuveltjes:

    Beste JW,

    Geen filet american daar?
    Wij gaan er een weekendje tussenuit
    Omdat opa en oma 50 jaar getrouwd zijn.

    Groetjes van Henk,Marlies,Bart,Hanna,Eefje en Julia

  • 27 Maart 2008 - 16:45

    Marloes:

    YO anders schrijf je ff een lang verhaal JW:P Voor de helft is t gwn maar wat gewauwel maar dat ben ik wel van je gewend;) Nee hoor, leuk om te lezen wat je allemaal gedaan hebt daar, en trouwens: denk echt niet dat jij beter kon dansen dan die Zambianen!!

    Mareh nog veel plezier daar!! Enne ik kan Henri echt niet missen, die gaat ook al bijna weg:P Wat moet iedereen toch ineens in het buitenland!!

    (K)

  • 27 Maart 2008 - 17:27

    Eefje:

    hee boy:)
    wat een leuk verhaal heb je toch weer geschreven!!ben zo benieuwd naar je foto's en het filmpje natuurlijk van de dierentuindans:P en je moet natuurlijk ook een keer een filmpje maken dat je zelf aan zo'n dansje meedoet..dat wil ik zeker niet missen!
    jemig die bussen..das niet normaal hoor..moet je voortaan maar met een grote groep gaan..dan zit de bus ook gelijk al voller;)
    de site van je kerk kan ik niet openen..maar dat zal misschien aan mijn technische instinct liggen;)

    we mailen!!

    kus Eefje

  • 27 Maart 2008 - 20:52

    Ina Van Vliet:

    geduld is een schone zaak.
    als je niet rijdt, rust je toch.
    haast je langzaam.

  • 27 Maart 2008 - 22:30

    Bokito...:

    Heey JW..hoe bevalt het in de inheemse gebieden waar de roots liggen van alle echte bokitoos? gaaf je verhaal... wel rustgevend al dat gewacht of niet..wel tof dat je niet alleen de luie toerist uithang maar ook ech t dingen uit hun normale leventjes ziet zoals weeshuis en kerken .. heb je al wat zonnepanelen weten te verkopen of is het toch meer een beetje doen alsof..? ;)

    Nr 4 beviel goed.. was meteen een hoop strijd op die plekken op het veld.. zon nr 4 op je shirt werkt als een rooie lap in het veld.. ben je nou zo berucht?

    Het hek is wonderbaarlijk weg en door de weeks is het tammetjes. maja dat komt wel weer goed vrees ik...

    Veel plezier nog daar..!

    Groetjes Sander

  • 28 Maart 2008 - 07:11

    Stefanie:

    Yo Jw,

    Dierentuin in Afrika? Was dat als soort van mentale voorbereiding op het echte werk;)?
    Met die bussen hebben wij het in Oeganda niet eens geprobeerd; gewoon kleine taxibusjes charteren(of is dat dan weer geen Zambia ding?)
    Ik vroeg me af he: wat is het lokale gerecht? Met jou, laten we zeggen, gezond eetlust en kennis der maaltijden mis ik een beetje het voedingsgedeelte uit deze berichten;)! Ik ben laatst zelf uit eten geweest in een Afrikaans restaurantje om Injera te eten, misschien een leuk welcome home ding;)
    Maar laat ik het daar niet over hebben, voorlopig zit je er nog wel ff!
    Have fun maar weer!

    X Steef

  • 28 Maart 2008 - 12:49

    Kale Tom:

    Geweldig verhaal JW! Heb allemaal flashbacks als ik die verhalen lees. Geniet nog maar lekker jongen en blijf vooral lekker lange verhalen schrijven.

    groeten!

  • 28 Maart 2008 - 13:41

    Vera:

    JW,
    Je moet ook gewoon de fiets pakken i.p.v. de bus! Je weet toch... Een of andere collega van me zei dat ook ooit tegen mij ;-)
    xxx

  • 29 Maart 2008 - 11:53

    Christine:

    Hee JW!
    Leuk verhaal weer! Ik zie je met je blije hoofd al tussen die mensen dansen en springen :p Is je eetlust weer helemaal in orde trouwens? Je praat wel snel over die dealers heen, gaat t ook wel goed met de zonnepanelen? ;)
    Succes daar en veel plezier in de kerk!
    Liefs, Christine

  • 30 Maart 2008 - 17:25

    Oma Van Veen:

    groetjes leuk verhaal

  • 01 April 2008 - 20:21

    Emma:

    Heej JW!
    Leuk verhaal, wel lang zeg, maar gaat snel als je t leest! Echt lache om te lezen wat je allemaal aan het doen bent daar. Wij hebben net Henri uitgezwaaid op Dusseldorf. Dus die komt nu ook jou kant op:D
    Heej, Succes&plezier!
    X emma

  • 02 April 2008 - 08:35

    Elise:

    JanWIllem, wat kun jij mooie verhalen schrijven.. Als je net zo goed kunt dansen...;)
    Doe je ook nog wel wat nuttigs daar? Of doe je gewoon net alsof
    Groetjes Elise

  • 04 April 2008 - 12:41

    Sander:

    He JW,

    goed om te horen van je ervaringen. Hoe bevalt zo'n NSN loze tijd? Mis je de Nederlanders niet?
    We missen jou wel bij Xanthopus, t wordt zo'n vrouwenclubje!

  • 05 April 2008 - 14:43

    Mark:

    willyyyy
    mooie verhalen man..klinkt egt vet.. henri en ik hebben heel hard moeten lachu om je dierentuin verhaal...wat een kerel in afrika naar de dierentuin:P heel veel plezier nog en geniet er nog van.. grtz mark

  • 09 April 2008 - 11:59

    Henri:

    Yo willie:) zet je weer eens een nieuw verhaal op de site? Nu heb ik nog internet:) Ik hoop dat we elkaar in Afrika nog kunnen opzoeken op de een of andere manier..Tutaonana!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Jan Willem

Introduceren van zonne-energie op de Zambiaanse markt.

Actief sinds 25 Feb. 2008
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 23212

Voorgaande reizen:

06 Maart 2008 - 07 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: