een week later.. - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Jan Willem Westerveld - WaarBenJij.nu een week later.. - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Jan Willem Westerveld - WaarBenJij.nu

een week later..

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

14 Maart 2008 | Zambia, Lusaka

Ja, ik zit vandaag al een week ik Lusaka. De tijd is best snel gegaan en ik ben ondertussen wat meer streetwise in Afrka geworden, al ben ik de eerste dagen ook meteen al ziek geweest. De meeste van jullie zullen mij kennen als een redelijk hongerlap, maar de afgelopen 4 dagen heb ik had ik bijzonder weinig trek. Dit begon zaterdag al een beetje. Ik heb de eerste dagen meteen twee keer een lokaal gerecht gegeten (shima, een soort rijst, met groenten en kip) en ik weet niet of het daardoor kwam of gewoon het wennen, maar telkens als ik iets at werd ik misselijk. Heb ook twee keer moeten overgeven, maar gelukkig is het sinds eergisteren eigenlijk weer helemaal over en heb ik vandaag ook weer goeie trek. Ben gisteren dan ook uit eten geweest, toevallig zaten er hier nog 2 Nederlanders en 2 Belgen en met mijn Nederlandse collega zijn we met z’n zessen even uit eten geweest. Best leuk, een grote kaart, je kiest wat uit vraagt of het er is en het is er niet dus je kiest wat anders uit waarbij de kans bestaat dat het er ook niet is.. Uiteindelijk dus gevraagd wat ze wel hadden en gelukkig bleek er nog wel wat te kiezen te zijn, maarja zo gaat dat in Afrika..
Ben ook voor het eerst naar een grote markt geweest, het was gisteren zelfs youth day (vrije dag) dus het was erg druk. Op zo’n markt lopen eigenlijk geen blanken dus je valt zeker op. Ik was daar met twee blanke meisjes en overal waar je loopt hoor je dan wel iemand muzungu (blanke) zeggen of roepen. Redelijk wat mensen willen wel even met je praten dus je hebt zeker aanspraak op zo’n markt (de meeste mannen vragen trouwens gewoon of ze 1 van die vrouwen mogen lenen of steken hun duim op ten teken dat je het goed doet met twee vrouwen). Verder heeft zo’n markt alles wat je je bij een Afrikaanse markt kan voorstellen (ik zit dus niet in het Afrika museum ;)) het is heel knus, mensen zitten dicht op elkaar, er worden levende beesten verkocht en iedereen verkoopt een hoop klein grut. Maar goed alles in Afrika gaat anders. T’ verkeer is ook zo typisch, vandaag stond ik op een soort “tweebaanssnelweg met een afslag naar links (mensen rijden hier links). Van die afslag kwamen horden auto’s de weg oprijden die zowel links als rechtsaf gingen. Wij moesten gewoon rechtdoor maar die stoet komt dan gewoon de weg oprijden terwijl tegelijkertijd vanaf de andere kant ook mensen komen die die afslag willen nemen. Het is dan aan de meest dappere chauffeur om zijn auto er tussen te drukken om die lijn te onderbreken terwijl vanaf tegenovergestelde richting mensen ook de auto zo dicht mogelijk tegen de jouwe aandrukken voor het geval er een gaatje ontstaat. Uiteindelijk staat t dan helemaal vast en moeten er aan allemaal kanten mensen achteruit rijden om de boel weer op gang te krijgen.
Ook nog maar wat over mijn werk trouwens, vooral voor de mensen die niet weten wat ik hier aan het doen ben. Ik ben hier en ga hier aan het werk voor de Free Energy Foundation en meer specifiek SolarNOW, een project van de FEF. Zij zijn bezig met het opzetten van een business voor zonne-energie in Afrka en doen dit ook al anderhalf jaar in Zambia. Er zijn enkele suppliers die de zonne-energie systemen (panelen, accu’s, charge controllers, invertors etc.) inkopen en er zijn enkele dealers (winkels) die dit dan weer aan de consument verkopen. Omdat het product redelijk nieuw is en complex (installatie, verschillende aansluitbare onderdelen etc) krijgen deze dealers ondersteuning op allerlei gebieden. Daarnaast hebben wij ook veel contact met die suppliers en verzorgen wij sommige promotie en marketing om zo de kosten wat de drukken en de prijs voor de consument laag te houden. Concreet houdt dit allemaal in dat ik bezig ga met het bezoeken en contact houden met deze dealers en hen dus ook praktisch ondersteunen op allerlei gebieden (behalve echt technische dingen, daar zijn anderen voor). Daarnaast ga ik bezig met het vergroten van dit netwerk van dealers om zo het product verder te introduceren. Ik zal dus ook veel door Zambia gaan reizen. Ik weet dat niet iedereen dit interessant vind, maar het is toch waar ik hiervoor ben, dus moest maar eens uitleggen wat ik nu daadwerkelijk doe ;).
Ik wil ook nog even iedereen bedanken die heeft gereageerd en zo nu en dan op mijn site kijkt. Erg leuk om zoveel leuke reacties te krijgen en zo een beetje contact te hebben met mensen uit Nederland. Ik heb ondertussen ook een Zambiaans telefoonnummer, dus voor het geval er iets is dat ik echt moet weten: 0026976777471. Mailen mag altijd, internet is alleen niet zo heel snel hier en de stroom valt ook wel eens uit, weet dus niet hoe snel ik reageer. Echte leuke foto’s heb ik ook nog niet, maar zal binnenkort ook eens proberen een leuk plaatje te schieten en het te uploaden als internet het toelaat..

Voor nu, een hartelijke groet vanuit Lusaka!

  • 14 Maart 2008 - 13:08

    Eefje:

    hee westerveldje:)

    wat shit dat je ziek bent geworden maarja das ook wel logisch..je lichaam moet natuurlijk f wennen eh;) kan natuurlijk niet overal zo schoon zijn als in jou studentenflat:P whaha!!:)

    hee en wanneer kwam je nu weer terug? dat ik om 6.00 uur in de gate van schiphol aanwezig moet zijn??:P kan ik vast de dagen aftellen:P haha!:)

    ik kijk uit naar je nieuwe story!!
    veel plezier, doe je best!!

    kuskus

  • 14 Maart 2008 - 13:21

    Marielle:

    Zo zo jij bent lekker bezig! leuk om te lezen, had geen idee dat je deze plannen had. Ik lees altijd en ookal krijg je geen reactie, blijft leuk.

    Zet hem op daar en ik hoor wel wanneer je de pannenkoeken geintroduceerd hebt daar;)

  • 14 Maart 2008 - 13:25

    Thomas:

    Hey JW,

    goed bezig! Mooie uitleg van je bezigheden en werkzaamheden.
    Succes!

  • 14 Maart 2008 - 13:32

    Kevin:

    Hee,

    leuk dat we op de hoogte kunnen blijven van je ervaringen daar! Succes met alles daar!

    Groetjes kevin

    p.s. de BT is weer begonnen......

  • 14 Maart 2008 - 13:37

    Hilde:

    Hee Jan Willem!
    Leuk je verhaal te lezen! Gelukkig ben je niet meer ziek.. Dat is toch wel fijner;) Ben benieuwd naar je foto's en je volgende verhaal! Zet ze er maar gauw op:P Dan kunnen we hier een beter beeld krijgen, dat is denk ik toch wel iets heel anders dan in Elst/Valburg;)
    Succes daar!
    Liefs,
    Hilde

  • 14 Maart 2008 - 13:39

    Lianne:

    JW! Supervet! Vanuit TvA 1.0.34 blijf ik je volgen.
    Veel succes en plezier!

    kus Li

  • 14 Maart 2008 - 14:04

    Vanessa:

    Leuk om over je te lezen.
    Wens je echt heel veel plezier toe, daar!

    Groet, Vanessa

  • 14 Maart 2008 - 14:07

    Henri:

    HALLO! Ik mis je willem! Ben zelf ook druk met dfe laatste voorbereidingen, best stressen.. leuk om je verhaal te lezen, al heb ik nog steeds mn bedenken bij het zonnepaneelverkoopverhaal;)kerel, succes met alles daar en we spreken elkaar nog wel..x

  • 14 Maart 2008 - 14:40

    Marlies:

    Hey JW!
    Wat n avontuur jongen! Hoorde t toevallig van Pleun vlak voor je wegging.
    Heel veel plezier, en niet te bruin worden he!
    Hoop dak je snel weer es zie in Nijmegen als je terug bent,
    x Marlies

  • 14 Maart 2008 - 14:52

    Loes:

    hey willem,

    Goed om te lezen dat je (ondanks dat je ziek was) het goed naar je zin hebt!! Geniet er ontzettend van!!

    x Loes
    Ps: Kevin is nu al vet depressief over zijn BT, dus neem ik maar een beetje de rol van jou en pleun overnemen om hem een beetje moed in te praten ;)

  • 14 Maart 2008 - 14:56

    Kale:

    gaaf kerel! mooi verhaal, krijg zelf heimwee als ik dit zo lees.
    Morgen gaan we winnen voor jou.

    veel plezier met de dropjes daar!

  • 14 Maart 2008 - 14:59

    Christine:

    Hee JW!
    Balen dat je ziek bent geweest, ben ik inderdaad niet van je gewend dat je weinig eet ;) Ik koop speciaal voor jou altijd twee pakken toetje :p Gelukkig ben je weer beter en kan je je storten op je zonnepanelengebeuren. Succes ermee!
    Groet, Christine

  • 14 Maart 2008 - 15:51

    Nick Van Kleef.:

    Vergeet onze vlag niet te planten.

  • 14 Maart 2008 - 19:10

    Gerard En Mayke:

    Hoi, hoi!

    Leuk om via deze site op de hoogte te blijven van je avonturen! Heb je inmiddels al een hut gevonden of verblijf je nog steeds in het hotel?

    Succes met het eten daar...4 maanden lang elke dag een pakje sultana gaat natuurlijk ook niet lukken, dus ik hoop dat je maag snel aan de shima went...

    Groet en tot horens,

    Gerard en Mayke

  • 14 Maart 2008 - 19:48

    Remco:

    Jw,

    Goeie zaak! Klinkt chill allemaal! vooral die levende dieren lijken me schitterend:p!In de refter kwamen ze ook aanzetten met een levende slang, maar goed van hele andere soort dan die jij kent;)!

    leuke verhalen en ga zo door!

    Remco

  • 14 Maart 2008 - 22:21

    Klaas:

    Mooie verhalen. Ik volg ze graag. Veel succes met de dingen die nog moeten komen.


  • 15 Maart 2008 - 09:46

    Je Moeder:

    leuk verhaal blij dat je weer beter bent we bellen mailen smsen gauw weer.

  • 15 Maart 2008 - 10:47

    Pieter:

    Nou nou, wat een verhalen zeg. Mooi om te lezen. Als je zo door gaat met schrijven dan kun je als je terug bent een heuze reisbundel uitgeven. Ga dus vooral door met schrijven en ik hoop dat de internetverbinding je daarbij niet te veel tegen werkt.

    Groeten Pieter

  • 15 Maart 2008 - 12:30

    Je Kleine Broertje:

    Ben je al kaal, jongeman. Ik hoop van wel!!:D

    Groetjes Arjan

    Ps: bedankt voor de Playstation

  • 15 Maart 2008 - 13:30

    Jasmijn:

    Hé JW,

    Leuk om te lezen wat je daar gaat doen en die mooie Afrika verhalen! Goede ontspanning tussen de drukte door ;)

    Veel plezier!

  • 16 Maart 2008 - 12:55

    Marloes:

    DIE JW,

    wat een belevenissen weer allemaal!! Ziekjes, misselijk tja dat hoort er nou eenmaal bij he! Maar in ieder geval relaxt dat je alweer n btje beter bent:) Leuk ook om te lezen wat je nou precies voorn werk ging doen, want dat wist ik ook niet echt precies;)!...

    Krijg je al heimwee? Haha ik hoop t niet voor je, want je zit nog wel ff! Scheelt dat je genoeg te doen hebt:)!! Mareh heel veel plezier nog, en ik ben benieuwd naar de 1e fotos:D:P

    Ohjha enne vanavond heb IK (ja je hoort het goed) de bijbelstudie voorbereid, jah wat we allemaal wel niet moeten doen zeg, nu jij weg bent;)

    xx

  • 16 Maart 2008 - 20:45

    Mia:

    Hoi Jan Willem, leuk om je verhaal te lezen, maar vervelend dat je ziek bent geweest.Hoop dat je gauw een paar leuke kiekjes erop kunt zetten.
    Veel plezier daar en ook nog wel een beetje werken he.

    Groetjes Mia
    en ook van Emil doeggg

  • 17 Maart 2008 - 09:20

    Pleun:

    He Jeroen,

    Klinkt echt vet daar! Heel veel plezier, ik volg je via de site!

    Jij geen honger????????? wat hebben ze met je gedaan? haha

    Groeten!!!

  • 17 Maart 2008 - 09:50

    Stefanie (SBD):

    He Kerel,

    Leuk dat je me toegevoegd hebt aan je mailing lijst :)
    Ziek worden hoort er stiekempjes ook een beetje bij. En je moet maar zo denken wij Nederlanders zijn in dit hygienische landje niets gewend en jij bouwt nu een flinke weerstand op ;)
    Nee maar fijn dat jij je weer wat beter voelt. Ik blijf je volgen en geniet van alle nieuwe indrukken en avonturen die op je pad verschijnen.

    Knuffel,

    Stefanie
    (Je SBD-voorgangster)

  • 17 Maart 2008 - 19:37

    Marjolein C:

    Hey Jan Willem!
    Handig zo'n site ;), ik zal af en toe in de gaten houden hoe het gaat.
    Veel succes en plezier in ieder geval!!

  • 18 Maart 2008 - 17:55

    Hanske:

    Echt leuk om te lezen janwillempje!heb al zin in je volgende verhaal..
    succes met alles en enjoy:)!

    liefs

  • 18 Maart 2008 - 17:55

    Hanske:

    Echt leuk om te lezen janwillempje!heb al zin in je volgende verhaal..
    succes met alles en enjoy:)!

    liefs

  • 19 Maart 2008 - 11:56

    Wim M:

    Ook wij op het Blgg leven mee. Jou verhaal doet het goed hier bij de (blanke) vrouwen!!

  • 19 Maart 2008 - 17:34

    Lieske :

    He JW! Klinkt goed he.. of iig op het ziek-zijn na dan.. Snel wel komen met foto's he.. ;) Ga lekker genieten.. en ik blijf je volgen.. benieuwd naar de rest van de verhalen.. al een idee hoe je zaken gaat doen met Afrikanen? Schijnt namelijk erg interessant te zijn ;) Kus Lies

    p.s. kan je me nog even in de lijst van waarbenjij.nu zetten.. dan krijg ik ten minste automatisch berichtje.. hoef ik niet zelf te kijken (lekker lui.. ;))

  • 20 Maart 2008 - 14:22

    Judith:

    leuk om wat van je te lezen en beetje up to date te blijven.
    geniet van de tijd daar want t is vast voorbij voordat je er erg in hebt.
    mis je alle NSNers al erg;)?
    word je langzaam ook al een neger? of ben je nog wel te onderscheiden van de zambianen..

    liefs judith

  • 23 Maart 2008 - 14:29

    Ina V Vliet:

    Leuk om je verslag te lezen.
    Ik kan me er wel veel bij voorstellen.
    Je komt ogen tekort.
    Allemaal op dezelfde wereldbol en toch in een totaal andere wereld te leven.
    Hebben ze al aan je arm gevoeld of het witte vel blijft zitten?
    Ga maar lekker in de zon zitten dan is het verschil in huidskleur binnenkort niet zo groot meer.
    Bruin komt wel na vuurrood.
    Je zult regelmatig uitleg moeten geven van je werkzaamheden en op een laag niveau zodat ik het ook kan begrijpen.
    Succes met alles.
    En eet smakelijk met al de rijst.
    Groeten, Ina.

  • 24 Maart 2008 - 17:10

    Caspar:

    heeej wurm!
    ben je al verdwaald in de rimboe daar?? tussen al die tijgers en leeuwen ;)
    ben je inmiddels al overvallen?
    veel plezier daar! en kleur een beetje bij he :P

  • 24 Maart 2008 - 17:29

    Janine:

    Ha Jan Willem, goed om te horen dat het zo goed met je gaat inmiddels. Hoop dat je volop geniet en ook nog wat aan studiedingen toe komt. Doei!

    Janine

  • 26 Maart 2008 - 15:02

    Douwe En Arjan:

    Hee galbak,

    we wilden ff wat zeggen,

    Doei!!!:D

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Jan Willem

Introduceren van zonne-energie op de Zambiaanse markt.

Actief sinds 25 Feb. 2008
Verslag gelezen: 187
Totaal aantal bezoekers 23209

Voorgaande reizen:

06 Maart 2008 - 07 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: