Trip naar Botswana - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Jan Willem Westerveld - WaarBenJij.nu Trip naar Botswana - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Jan Willem Westerveld - WaarBenJij.nu

Trip naar Botswana

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Jan Willem

16 Mei 2008 | Zambia, Lusaka

Dag allemaal! Het heeft even geduurd maar ik heb weer een hoop te vertellen! Ik ben eergisteren teruggekomen van een trip naar het zuiden. Ik was al twee keer naar het noorden geweest maar ben vorige week voor 9 dagen naar het zuiden vertrokken. Het was echt heel mooi, ook omdat ik mijn werk gecombineerd heb met een paar daagjes vrij. Ik vertrok vorige week dinsdag om 5 uur s’ochtends naar Livingstone, een trip van ongeveer 8 uur. Op zich was het goed te doen. Ik had een tijdbus en hij reed warempel, bijna op de minuut af, ook op de aangegeven tijd weg. Het kan allemaal dus wel. Ik had dit trouwens al een keer eerder ervaren alleen was het toen een stuk minder prettig. Het is me namelijk gelukt om hier in Afrika de bus te missen :s. Als ik dat aan een Afrikaan vertel vind zelfs hij dat raar. Maar goed, nu dus mooi op tijd weg en de reis ging allemaal prima. De laatste 60 kilometer was alleen wel ontzettend slechte weg. Overal kuilen en een bus die hierdoor van links naar rechts zwenkt. Ik moest zelfs stoppen met studeren doordat je soms echt loskomt van je stoel.

Omdat Livingstone zo toeristisch is door de Victoria Falls hebben ze daar een mooie backpakkers lodge (heet trouwens Jolly Boys, is vast te googlen).. Je slaapt op een dorm, dus in stappelbedden met allemaal verschillend backpakkers. Dat is dus wat vol, maar verder is het een prima plek met bijvoorbeeld een mooi zwembad en veel goede zithoeken. Wel echt gezellig dus. Toen ik daar aankwam was er al een ex collega van mij die op doorreis was naar Namibie maar met wie ik van plan was daar eerst een safari te doen. Hij had daar kennis gemaakt met twee Nederlandse meisjes en we besloten maar meteen onze safariplannen te combineren. Vanuit de backpakkers was het allemaal makkelijk en goedkoop te regelen en de dag daarna vertrokken we dus al vroeg naar Botswana om Chobe park te bezoeken.

Chobe is een 11.000 km2 groot park dat voor een deel aan de Zambezi rivier ligt. Voor 220 dollar werden we erheen gereden, hadden we een bootsafari, kregen we lunch, hadden we een jeepsafari, een 3 gangen diner en een ontzettend luxe verblijf. Echt, zulke luxe is in Nederland volgens mij onbetaalbaar. Het resort lag midden in de wildernis waarbij je uitkeek op een badplaats waar vooral veel olifanten kwamen. De tenten waarin we verbleven waren 3 sterren. Er stonden 2 grote ontzettend lekkere bedden die elektrisch werden verward. Er was een douche die verwerkt was in een boomstam en je stond op bamboe die meebuigt als je erop staat waardoor je ook meteen een soort voetmassage krijgt (de rest van de vloer was trouwens gewoon pakket). Allemaal best fijn dus.. Het eten was helemaal goed. Het was lekker, gevarieerd en, onbeperkt! Voor mij betekend dat dus altijd alweer de eerste winst op het bedrag dat ik heb moeten betalen D.

Uiteindelijk ging het alleen natuurlijk niet om al die luxe maar om de safari. Ik kan er vanalles over zeggen, maar als het me lukt wat foto’s erop te zetten (de vorige keer duurde het een kwartier per foto) dan moet je eigenlijk maar gewoon naar de foto’s kijken. Ik heb allerlei vogels gezien, impala’s, bavianen, nijlpaarden, krokodillen, olifanten, giraffen, een luipaard, buffels, kuddu’s (die heb ik s’avonds trouwens ook gegeten), en als laatste ook nog wat jonge leeuwen die bezig waren een buffel uit een kudde te pikken. Het was al donker toen we dit zagen en we waren op nog geen 5 minuten van het resort. Het was hierdoor trouwens wel wat lastig om ze op camera te krijgen. Maar echt supervet dus zo’n safari. Je kan heel dichtbij de dieren komen en als je rustig doet gaan die dieren gewoon hun gang zonder zich aan jou te storen. De bavianen waren trouwens de enigen die het resort ook inkwamen. Toen ik smiddags wat aan het zwemmen was liep er een hele groep over het terrein :).

Terug in Livingstone heb ik wat gewerkt en besloten maar wat langer in Livingstone te blijven. Het plan was namelijk om vanuit Livingstone terug naar Lusaka te gaan reizen en allemaal kleine dorpjes en stadjes aan te doen om te kijken of er mogelijkheden waren nieuwe dealers te vinden en om daarnaast nog wat dealers te bezoeken. Ik heb dit uitgesteld tot na het weekend. Ik kon in Livingstone nog wat werk doen en in het weekend zijn veel shops dicht dus kon ik sowieso niet zoveel. Ik kon nu dus in het weekend mooi de Victoria Falls gaan bezoeken. Die Falls zijn echt supermooi. Ik heb er helaas niet zoveel foto’s van want mijn batterijen waren leeg (was met anderen dus krijg hun foto’s nog). Je wordt wel drijfnat, je bent zelfs helemaal doorweekt als je terugkomt. Er komt echt een muur van mist omhoog die op sommige plekken weer neervalt in de vorm van een keiharde plensbui. Ook zijn we helemaal naar beneden gegaan, daar zijn allemaal stromen en kolkend water tussen twee grote bergrijen en een hoop omhoogkomende mist. Deze foto’s heb ik alleen nog niet ;)…

Bij die falls zijn ook allemaal luxe hotels. Wij zijn het hotel op de foto’s binnengegaan en hebben daar ontbeten. Je kan dan onbeperkt ontbijten voor 9 dollar tot half 11 s’ochtends. Ik als Nederlander had me daar uiteraard op voorbereid. Ik had die ochtend nog niet ontbeten en was er al om half 9 :D. T’ ontbijt was namelijk goed! Verder de hele dag een beetje gebruik gemaakt van het zwembad en vanuit t’ hotel dus de falls bezocht. T mooie is dat normaal het bezoeken van de falls 10 dollar kost maar vanuit het hotel loop je door een aparte ingang die gratis is. Je hoeft hier alleen maar te tekenen (wij tekenden onder de naam B. Fast). Reken dus met het onbeperkte, grote en lekkere ontbijt de winst maar uit… :D

T’ rare van dit alles is wel dat je even een heel ander beeld van Zambia krijgt. Ik voelde me echt even een toerist. Opeens is er overal service, kan je van alles krijgen en zien en is alles superluxe. Ik ben zelfs even bij een hotel binnengeweest dat echt alles slaat. T’ lijkt compleet 18e/19e eeuws met alle luxe die je maar zou willen. Ik heb er alleen een biertje besteld trouwens, vond ik luxe en betaalbaar genoeg.. Maandagochtend was deze luxe toch echt voorbij. Ik ben toen weer in een minibus gestapt, moest hard onderhandelen om van mijn muzungu prijs af te komen en ben helaas mijn telefoon kwijtgeraakt (waarschijnlijk in een taxi uit mijn broekzak gevallen). T is echt heel apart om altijd maar de muzungu te zijn. Mensen geven je een hand, noemen je je vriend, vragen je om relatie advies, laten je altijd meer betalen, bedelaars en zwervers maken soms zelfs ruzie met elkaar en met jou als je niks geeft etc. Daarnaast is het ook nog altijd wonderbaarlijk hoeveel mensen ze hier in een minibus stoppen. Waar in Nederland zo’n bus op zijn hoogst als een 8 persoonsbusje door het leven zou gaan zitten er hier vaak 20 in en waar in Nederland 2 mensen naast elkaar zitten moet je er hier niet gek van opkijken als er nog een vijfde word tussen gepropt.

In die dorpjes die ik heb bezocht heb ik ook veel gezien en gedaan. Ik reis alleen en slaap in guesthouses. Ik moet dus geluk hebben met wie of wat ik tegenkom als ik s’avonds wat wil doen. Zo stopte ik nu ook in een wat groter dorpje, Choma. Hier kwam ik een Ierse Zambiaan tegen. Ik was in een winkel aan het praten met de eigenaar en hij was daar goed mee bevriend. Hij hoorde waar ik verbleef en wist dat dat niet zo’n heel mooie kamer was met veel insecten enzo. Hij bracht mij daarom naar een guesthouse van een vriend en regelde daar een goede prijs voor mij die paste binnen mijn budget (de guesthouses zijn vaak duur en ik kan maar een bepaald bedrag declareren). S’avonds haalde hij mij weer op, nam mij mee naar 1 of andere club nadat ik eerst in een pickuptruck met drie naast elkaar voorin had gezeten. Ik meld dit even omdat die Ier zelf 96 kilo was en zijn vriend 118 kilo. Ik voelde me tussen die jongens dus wel wat aan de kleine kant. Bierflesjes maakten ze trouwens ook zonder moeite open met hun tanden, armband of wat dan ook. Die club waar hij me mee naartoe nam was ook een erg bond gezelschap. Ik heb daar gepraat met een oude Serviër die de hele tijd afgaf op Bush, een kleine Rus die net een kleine versie was van Poetin alleen dan in een wit pak, een Arabische Uzbekistaan in tenniskleding etc. Een bond gezelschap dus maar wel erg gezellig. Door mijn Zambiaanse vriend werd ik daarna ook nog mee uit genomen en weer heb ik genoten van alle dans. Echt, het is hier helemaal niet raar als je tijdens het dansen soms eens op de grond ligt :s dat is gewoon onderdeel van het dansen. Het leuke is dus dat mensen hier heel hartelijk zijn. Ze nemen tijd voor je, nemen je mee stellen je dezelfde avond nog voor aan allemaal vrienden etc. In Nederland gaat dit toch allemaal wat anders…

Maar goed, ik zie dat ik al weer redelijk veel verteld heb, ik stop ermee. Ik heb trouwens wellicht een nieuw verblijf gevonden. Heb een Amerikaans meisje ontmoet die bij een Zambiaan in huis woont waar nog een kamer vrij is. Jullie horen het wel als dit wat is geworden!

De hartelijke groeten voor nu!

  • 16 Mei 2008 - 12:54

    JW:

    sorry, foto's plaatsen gaat weer heel traag.. ik laat het hier even bij moet immers ook werken ;)

  • 16 Mei 2008 - 12:59

    Eefje:

    JANTJEEEE

    eindelijk weer is een verhaal zeg:P zat met smart te wachten:P
    oh ik begin echt jaloers te worden! echt super vet wat je vertelde over die safari, ben dan ook zeer benieuwd naar de foto's!!
    ja haar is indd een stuk korter joh! maar je kan t hebben hoor!!
    ik vind toch dat je zodra we hier weer in de drie gaan stappen jij die dansjes maar is voor moet doen:P

    ik ga weer verder met school!! we mailen!!
    maaruhm?? hebben jullie daar nu op die foto allemaal een slabber om?????whahaha

    kus (K) Eefje

  • 16 Mei 2008 - 13:03

    Van Je Moeder :

    jij hebt weer enorm veel beleefd word wel jaloers op je hoor je schrijft erg leuk ik zit hard te lachen ben toch alleen dus geen commetaar ha ha van de rest van de fam nou ik moet weer verder tot zondag met bellen doeg

    e


  • 16 Mei 2008 - 13:26

    Je Broertje:

    Hooi Galbak:D:D:D:D:D:D:D:P:P:P:P:P:P:P:P

  • 16 Mei 2008 - 21:07

    Nr. 4:

    Wat een verhaal zeg. Lijkt me echt super om die safari's mee te maken en die Victoria Falls in het echt te zien. Ik ben jaloers. Vette foto ook van die kroko.
    Veel succes en plezier nog de komende tijd.
    Groeten nr. 4

  • 16 Mei 2008 - 22:12

    Stefanie:

    Hey JW!

    Tijd voor een berichtje:) Ik ben benieuwd naar je beesten-foto's; ben zelf nog bezig met het afdrukken van mijn leeuwen, tijgers etc.:D
    Hoe is het weer daar eigenlijk? Je ziet lekker bruin, maar is het ook vaak echt zonnig? Wij hadden toen heel vaak warm maar bewolking...
    Ik ga trouwens ook een weekje de warmte in, naar Rhodos, dus ben tijdelijk minder jaloers...;)
    Have fun, en we lezen wel weer hoe het zich ontwikkelt!

    x Steef

  • 17 Mei 2008 - 08:08

    James Bond:

    When I read the story of this bonte gezelschap, I think it will take place in my next movie. 007

  • 17 Mei 2008 - 10:01

    Thomas:

    nu de echte. Heb van moeders gehoord en uiteraard gelezen dat er een Thomas antwoord geeft. Ik weet van niets hoor. Deze keer 1e reactie maar volop genoten van jou verhalen. uitgaande dat die met de laptop worden geupload werkt wifi ook nog :-) heel leuk om zoiets te mogen meemaken, moet 'n geweldige ervaring voor jou zijn. Ik kan je verklappen dat het heel moeilijk is om jou moeder te stoppen als zij heel enthousiast over de telefoontjes met jou verteld. Geniet er nog van.

    Grüße
    Thomas

  • 17 Mei 2008 - 20:12

    Hilde NSN:

    Heb een Amerikaans meisje ontmoet die bij een Zambiaan in huis woont waar nog een kamer vrij is. Jullie horen het wel als dit wat is geworden!

    Whaha, horen we van je of de kamer wat is geworden, of t meisje;)!
    Super zeg, die foto's en je enthausiaste verhalen!
    Welke vogels heb je gezien?! Heb je ook al kingfishers, hummingbirds en andere vogels gezien? Die falls zijn prachtig! Die impala's zijn mooi he! Misschien een domme vraag, maar heb je in Zambia droge en regenperiode's of echt een winter en een zomer?? Ach, hier is t ook niet klagen, na 2 weken zonder regen is een echte Nederlandse regenbui ook okee;)
    Succes verder!

  • 19 Mei 2008 - 14:40

    Ina V Vliet:

    Je schrijft heel beeldend Jan willem, ik zie het voor me.
    En ik reis ook weer even met je mee.
    Eet lekker veel, dikte is een teken van welvaart en je telt dan goed mee.
    Gewoon eten, je niet afvragen welk dier nu weer op je bord ligt.
    Hoe minder je weet hoe ontspannender je leeft.
    Morgen komt er weer een dag.
    Is je hoofd al vol indrukken?
    Nieuwe schijf erin doen.
    Groeten, ina.

  • 19 Mei 2008 - 21:00

    Arend:

    Ik vraag me af of ik wel het goeie beroep gekozen heb als ik dit zo lees...
    Heb je toevallig niet nog een chauffeur nodig? Je mag me altijd bellen!
    We hebben Zondag nog met je ouders gesproken; Trotser kan haast niet...Je moet wel gaan trainen voordat je weer terug kunt komen tzt: Arjen wordt een boom van een kerel nu jij niet meer alles opeet thuis!!
    Groeten!!

  • 19 Mei 2008 - 21:14

    Tirza:

    Ha, je bent duidelijk volop aan het genieten! Leuk om te lezen en er wat plaatjes bij te zien. Heb je al je eigen geitje of iets geslacht? Dan betaal jij het geitje dan willen de stoere zambianen je vast wel helpen het lekkere maaltje klaar te maken. mmmh... Gegroet!

  • 20 Mei 2008 - 12:35

    Lennert:


    Eej ouwe dibbes!!
    Wat een knallend mooie verhalen! Klinkt nog steeds meer als vakantie dan werken! :) T gaat je goed daar zo te horen!

    Succes met het verkrijgen van die kamer, of dat andere ;)

    Ciao Len

  • 21 Mei 2008 - 15:07

    Rianne:

    He JW! Leuk dat je ook naar Livingstone bent geweest, mooi stadje vond ik dat! Prima vertoeven! Maar, je mobiel kwijt is niet zo handig. Probeerde je al te bereiken ;) Vroeg me af of de voetbaldate van vanavond nog doorging.. maar dat is een beetje kort dag nu! Kunnen we het begin van het EK misschien wel ff ergens kijken?

    Succes met al je werk! Rianne

  • 25 Mei 2008 - 19:11

    JW:

    Meer foto's zijn te zien op:
    picturetrail.com/jwwinzambia

  • 27 Mei 2008 - 08:04

    Emma:

    HeejJW, Super leuk om je verhaal te lezen en nog leuker om fotoos te kijken! Geweldig ziet het er uit!
    Heel veel plezier, werkse en geniet!!!
    X emma

  • 27 Mei 2008 - 14:04

    Gea Dijkstra:

    Ha die JW! Pittig he, werken in het buitenland! Nou, je verhalen zijn erg aanstekelijk. Wat een ervaringen, die neemt niemand je meer af. Mooie fotos, wat een andere wereld. Veel succes verder! Groetjes.

  • 29 Mei 2008 - 15:55

    Garrie:

    He Jan Willem,

    Henri vraagt of je hem wilt bellen, hij wil graag iets af spreken!
    ...trouwens... bekend shirt heb je aan!

    Groeten van ons uit Nijmegen, het is maar stil zonder jullie!

  • 03 Juni 2008 - 13:17

    Lin:

    Hey JW!
    Kvond echt leuk om weer voor een paar dagen in Lusaka te zijn. Leuk zo'n persoonlijke gids :P
    Maar wat een verschil met Kalwala Village! Ik ben benieuwd wanneer ik je weer zie..
    kus lin xx

  • 03 Juni 2008 - 18:36

    Ineke Smit:

    Ha die J.W

  • 03 Juni 2008 - 18:46

    Ineke Smit:

    Ha J.W
    Nou die vorige reactie van mij was wel erg kort!ging iets mis.Ben blij dat het goed gaat met je!Leuke verhalen.Jammer genoeg zien we je niet als je in Ned. bent i.v.m. de bruiloft van Kees JAn en Hansje maar er zijn denkelijk genoeg anderen die je aandacht zullen opeisen !JW goede tijd nog daar1 Een hartelijke groet van Hans en mij!

  • 10 Juni 2008 - 14:51

    Mark:

    heej kerel

    wat wat een mooie verhalen..echt leuk.. en hele gave fotos heb je er al op staan....duurt niet meer zo heel lang eer we je weer even zien...ben echt heel benieuwd naar alles...nou werkze nog en hele fijne tijd grtz mark

  • 22 Juni 2008 - 17:57

    Janine (NSN):

    Hey JW,

    Prachtige verhalen!! Ik lees dit terwijl jij lekker in NL aan het genieten bent eventjes. Succes met de laatste dingetjes, kom mar lekker bruin terug in het nieuwe jaar! Vond je ons Xanthopus lied en filmpje niet geweldig?!!

    Groet Janine

  • 25 Juni 2008 - 12:33

    Rianne:

    He Jan Willem,
    Ja, prima vlucht en toch wel weer lekker om in Nederland te zijn. Maar wat een luxe he, ik heb grote waardering voor een douche ;) Heb je je toets al gemaakt? En de bruiloft? Zaterdag alweer terug, snel zeg! Veel plezier/ succes! Xx Rian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zambia, Lusaka

Jan Willem

Introduceren van zonne-energie op de Zambiaanse markt.

Actief sinds 25 Feb. 2008
Verslag gelezen: 341
Totaal aantal bezoekers 23206

Voorgaande reizen:

06 Maart 2008 - 07 Maart 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: